donderdag 9 juni 2016

Fake-vouwgordijnen

Zoals al geraden werd na de laatste foto van mijn vorige blog heb ik onlangs vouwgordijnen gemaakt. In Gerben zijn nieuwe slaapkamer hing nog niets voor de ramen. Nu is dat niet persé nodig, want buiten zit een rolluik. Die gaat 's avonds naar beneden, zodat het perfect donker is om lekker te kunnen slapen.
Maar voor het zicht wilde ik graag toch wel iets voor het raam hebben. 

Ik wilde graag vouwgordijnen. Dat moesten er wel 4 worden, want het zijn 4 draaikiepramen. En omdat het kozijn strak aansluit op het plafond is er geen ruimte om er iets voor te hangen. Daarom moest er dus voor elk raampje een apart vouwgordijn komen.

Dat zou dus ook betekenen 4 keer een optreksysteem. Daar had ik niet zo'n zin in. Want naast dat dat nogal prijzig is, leek het me ook niet zo mooi dat er bij elk raampje een optrekkoord naar beneden zou hangen. En omdat ze waarschijnlijk toch weinig of nooit naar beneden zouden moeten (ivm rolluik) besloot ik ze zonder optreksysteem te maken.

Een tijd terug vond ik op Marktplaats een mooie deal. Iemand bood een stel half afgemaakte linnen vouwgordijnen aan incl. materialen voor een budget vouwgordijnsysteem (KLIK). Voor een klein prijsje kon ik dit overnemen.

De linnen stof verfde ik grijs. En daar maakte ik op maat van de 4 ramen vouwgordijnen van. Van de materialen van het optreksysteem gebruikte ik alleen de rail en wat koord. Aan de onderkant van de rail liet ik Cor een paar gaatjes boren. Daar knoopte ik een stuk koord aan. Het vouwgordijn wordt met klittenband op de rail bevestigd. Het koord haalde ik door de ringetjes, en knoopte ik vast aan de onderste ringetjes.




Het vouwgordijn heeft dus een vaste hoogte, en kan niet omhoog of omlaag. Maar dat hoefde voor mij ook niet bij deze ramen. 

Toen was het nog een kwestie van de rails vastschroeven op de ramen. En de vouwgordijnen er aan bevestigen. Weer een klusje af! Het ziet er heel mooi uit, vinden wij. En als je het niet weet, dan valt het niet op dat het neppers zijn!






Binnenkort eens moed vatten om er nog 4 te maken voor Jochems slaapkamer...
Bij dat Marktplaatskoopje zat nl. genoeg materiaal om onze hele zolderverdieping van vouwgordijnen te voorzien!




6 opmerkingen:

  1. Een prima oplossing en zoals je zegt, het staat ook nog eens mooi!

    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jeetje wat een goeie oplossing, van mij hoeft het niet eens steeds omhoog en omlaag.
    Groetjes Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dankjewel voor je tof idee ! Als ik het goed versta zitten er dus geen baleinen in ? Groetjes Lydie

    BeantwoordenVerwijderen