woensdag 22 april 2015

Heerlijk tuinweer!

Wat hebben we toch prachtig weer de laatste tijd!
Heerlijk om weer lekker in de tuin te rommelen. Gisteren ben ik lekker een poosje aan de slag geweest op onze groententuin. Cor is daar de laatste tijd druk geweest om alles weer in orde te maken voor het nieuwe seizoen. Spitten, frezen. Ook heeft hij onlangs vast aardappels en uien gepoot. Maar nu werd het toch ook tijd om e.e.a. te gaan zaaien. En dat deed ik gisteren. Terwijl Sietze lekker lag te slapen, zaaide ik wat spinazie, raapsteeltjes, sla en rucola. En plantte ik een rabarberstek. 


Het zaaien gaat wel netjes recht langs een draadje, want anders krijg ik op m'n oren van Cor... :-)

Ik heb er echt van genoten om in alle rust en stilte daar even een poosje te werken. En ook alvast vooraf te genieten van de oogsten die hopelijk zullen volgen! De aardbeienplanten staan er mooi bij, er zitten zelfs al wat bloemetjes in. Ook de bessen struiken ogen veelbelovend! Verder hebben we ook wat stekken van frambozen gekregen. Hopelijk zullen ze goed aanslaan en kunnen we daar te zijner tijd ook van oogsten.

De aardbeien. De palen die erachter staan moeten nog omgezet worden boven de aardbeien zodat daar tzt het net overheen kan.

De bessenstruiken.

Miniframbozen.

De basis voor het kasje.

's Middags toen de kinderen weer terug waren uit school ook nog even in de voortuin gewerkt. Een rondje schoffelen was wel nodig. Want behalve alle planten die goed uitlopen, komt ook het onkruid goed op... Maar goed, dat ligt nu weer in de kliko en de tuin ligt er weer netjes bij! Er bloeien nog een paar overgeschoten tulpen. De meeste bollen had ik vorig jaar na de bloei verwijderd, maar er zijn er blijkbaar een paar blijven zitten! Verder hebben we wat kleur van de blauwe druifjes. 




De leilindes beginnen al goed uit te lopen. En de hortensia's (Annabelle) ook! In de zomer vind ik dat altijd een prachtig gezicht die rij witte Annabelles. Nu hebben we zomers eigenlijk ieder jaar wel een keer zo'n fikse zomerse onweersbui met hagel/regen precies als de Annabelles op zijn mooist staan. En daar kunnen ze erg slecht tegen. Maar om te voorkomen dat ze bij zo'n bui tegen de grond gaan, geven we ze altijd wat steun. Zodra ze in het voorjaar beginnen uit te lopen plaatsen we er een rek overheen. Daar groeien de uitlopers doorheen. En zo hebben ze wat extra steun en blijven ze mooier rechtop! 




Een gezellig hoekje in de voortuin. Er moeten nog wel wat bloemetjes komen te staan. Maar dat komt nog wel.


3 opmerkingen:

  1. Fijn in de tuin werken ,vorig jaar ook gedaan maar verlies de moed erop zanderige grond hier geeft weinig goed spul, onkruid dat groeit wel goed.bessen leuk je hebt er veel ,snoei je je bessenstruik?heb er 3 maar niks aan gedaan.dit jaar voor mij makkelijke plantjes wat sla, courgette en misschien wat boontjes..Ik kijk al uit naar jullie oogst geniet ik zo mee van al dat lekker vers groen.ps je zoontje is al mooi verandert.gr Marina mama van 9

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tuinieren op zand is idd lastig. Grond jaarlijks verrijken met compost zou wel helpen. Maar dat moet je zien zitten natuurlijk. We hebben deze bessenstruiken nieuw, dus nog niet gesnoeid. Moeten we ons nog in verdiepen hoe en wanneer dat moet. Jullie ook een groot gezin zie ik, gezellig en vast ook druk!

      Verwijderen
  2. Heerlijk om zo bezig te zijn. Mijn man doet dat soort dingen behalve tomaten en paprika's die probeer ik dit jaar voor het eerst. Manlief vind dat niks. Die zaait meestal veel bonen, capucijners, doperwten e.d. Ook lekker. Hier staan de bessen struiken er heel goed voor dat belooft wat. Ik ben nog niet eens door alle jam van vorig jaar heen. Veel plezier met tuinieren.

    BeantwoordenVerwijderen