vrijdag 17 april 2015

Bezint eer ge aan teakhout begint...

Dat teakhout lastig te verven is, had ik al wel hier en daar gelezen. 
Maar dat weerhield me er niet van het toch eens te proberen...
Ons teakhouten bureau was nogal geel/oranje verkleurd. En dat vond ik echt niet mooi meer. Ik wilde er dus graag iets aan doen. Nu had ik van een ander verfproject van een paar jaar geleden nog een halve bus grijze beits staan. Ik dacht dat dat misschien wel zou werken... 
Dus eerst op de achterkant van het bureau een proefstukje gedaan. En dat zag er prima uit! Dus vrolijk verder gegaan met de rest van het bureau. Zag er goed uit. Ik moest wel wat wennen aan de kleur, maar het was OK. Tenminste...
De volgende dag vond ik het nog niet echt droog aanvoelen... Maar bij nadere inspectie bleek het wel droog te zijn, maar totaal niet gehecht aan het hout! Ik kon het er zo afpoetsen met een vochtige doek! Dus toen alles er maar weer afgepoetst!
Aan de achterzijde van het bureau bleef het wel goed zitten. Ik denk dat het op de rest niet goed heeft gehecht, omdat ik die kanten ooit wel eens behandeld heb met houtzeep. Ik had het hout voor het beitsen wel goed schoongemaakt met ontvetter, maar blijkbaar was dat toch niet voldoende.
Voorlopig laat ik het nu denk ik maar even zoals het is, want er is wel een lichtgrijs waasje achter gebleven. M.n. in de nerven en kieren. Dus het ergst oranjeachtige is nu toch wel weg.


En dan ga ik er intussen nog maar eens verder over peinzen hoe ik het zou kunnen aanpakken!

Een ander project van deze week is wel goed gelukt!
Ik had nog een stuk linnen over van de lap waarmee ik de bureaustoel opnieuw bekleedde. En daarvan naaide ik een nieuw vouwgordijn voor het zijraam!



Het aardewerken kannetje dat ik in de vorige post liet zien, heeft een plekje gekregen op het kastje. En de kersenbloesemtakken beginnen uit te lopen. Zo mooi!






Fijn weekend!!

3 opmerkingen:

  1. Het bureau ziet er best mooi uit. Misschien voor de nerven eens staalwol proberen. Ik had hier een oude tafel met stoelen die ik heb geverfd, de tafel was koloniaal donker bruin en ik wou hem licht van kleur, een heel karwei. Toen heb ik staalwol gebruikt. Mooi die bloesemtak. Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het prachtig zo! Niets meer aan doen!! :) groetjes Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Knap wat je allemaal zelf kan maken, geniet elke keer van je nieuwe blog post, bravo.

    BeantwoordenVerwijderen