woensdag 4 maart 2015

Groen in huis

Als het over kamerplanten gaat, heb ik helaas niet zo erg groene vingers. Ze leggen nogal eens het loodje... Dus zette ik in plaats van planten ook wel eens wat anders neer. Maar van lieverlee hadden we dus wel erg weinig groen in huis. Met het voorjaar in aantocht wilde ik daar ineens graag wat verandering in aan brengen.

Op onze slaapkamer hebben we twee vetplanten staan. (Dat lukt meestal wel om die in leven te houden!) Een tijd terug heb ik in die planten maar eens de schaar gezet omdat ze wel erg grote uitschieters kregen. Dus maar eens uitgeprobeerd of ik ze weer netjes in model kon snoeien. Dat valt met vetplanten niet altijd mee. Zeker niet bij exemplaren met grote bladeren. Maar deze planten hebben middelgroot blad, en ze zagen er na het snoeien weer prima uit. Inmiddels zie ik bij de snoeivlakken weer wat nieuw blad groeien.


De afgeknipte uitlopers wilde ik stekken. Ik wist niet wat daarbij aan te bevelen was, eerst op water zetten om te wortelen, of rechtstreeks in de potgrond. Dus besloot ik het beide uit te proberen. De helft ging gelijk in een pot. En de andere helft zette ik op water.



Het resultaat van het experiment is dat het beide blijkt te werken! De stekken die ik in de potgrond zette, doen het nog steeds. En de stekken die ik op water zetten gingen na een aantal weken wortels maken. En die heb ik inmiddels dus ook gepoot in twee bloempotjes.


Die laatstgenoemde waren dus sinds dit weekend de enige planten in de kamer. En dus ben ik gisteren maar eens naar de Intratuin gegaan voor nog wat andere planten.




Ook kocht ik wat verschillende voorjaarstakken die ik in de grote pot zette. En schoof met nog wat spulletjes en creëerde zo weer wat andere 'hoekjes'.







2 opmerkingen: