dinsdag 15 juli 2014

Oogsten van de goudsbloemen

Gisterenavond zijn we met de kinderen naar de groententuin gegaan om wat klusjes te doen. 
Er kon weer het e.e.a. worden geoogst.


 


O.a. van de goudsbloemen. 




Die stonden er prachtig bij. Maar ja, ze staan er niet voor de sier...
Vorig jaar blogde ik al eens over goudsbloemenzalf maken. Ook toen maakte ik dat van goudsbloemen uit eigen tuin. En omdat de zalf heel goed bevalt in het gebruik, zaaiden we ook dit jaar weer wat goudsbloemen. Nu ze in volle bloei staan, is het tijd om te oogsten. Van alle bloemen die mooi bloeiden knipte ik de bloemkopjes af.


Van die bloemkopjes pluk je vervolgens de bloemblaadjes van het hart af. 


Deze gaan in een glazen pot en worden overgoten met zonnebloemolie.


Zo staat het nu voor een aantal weken in de vensterbank. 
En kunnen de werkzame stoffen uit de bloemblaadjes in de olie trekken!

De basis voor een heleboel nieuwe goudsbloemenzalf!


Ps. als er nog iemand lege glazen potjes van bijv. dag- of nachtcrème overheeft, dan hou ik me aanbevolen...

2 opmerkingen:

  1. Amai. Daar ben ik danig van onder de indruk. Je schrijft dat het eenvoudig is, maar ik vind het toch wel een heel werk precies. Enne, ik heb geen idee waar je woont, maar ik heb deze week een leeg potje dagcreme in de glasbak gegooid. Als je wil kan ik het er wel weer uithalen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi! Lief dat je het potje wilt opzoeken, maar da's idd alleen handig als je toevallig in de buurt zou wonen! Ik woon in Hedel (in de buurt bij 's Hertogenbosch).

      Verwijderen