maandag 24 maart 2014

In de tuin

Vandaag was (is) weer een mooie dag om wat klusjes in de tuin te doen.
Zaterdag heeft Cor de groentetuin gefreesd en uien en knoflook gepoot.
Ik had er toen 's middags naar toe willen gaan om nog e.e.a. te gaan zaaien. 
Maar de regen gooide toen roet in het eten.

Dus toen ik vanmorgen de jongens op school had gebracht, ben ik gelijk met Lisanne doorgefietst naar de groentetuin om lekker aan de slag te gaan! De spinazie, lente-ui, prei en rucola zijn gezaaid. Met een kleine drie kwartier was ik er mee klaar. Voor Lisanne was dat lang genoeg, want ze vond het duidelijk erg moeilijk om zichzelf te vermaken...
Er is natuurlijk ook niet zoveel te doen voor haar. En bovendien struikelde ze steeds over de wat ongelijke tegels van het paadje. Logisch dus dat ze het niet zo leuk vond! Maar dat zal vast wel wennen als we vaker gaan...
Dat kasje wat je op de achtergrond ziet is trouwens niet van ons, maar van de buren.



Ook thuis ben ik nog verder aan de slag gegaan.
In een krat zette ik allemaal halve wc-rolletjes en lege eierdozen. Deze vulde ik met potgrond en vervolgens zaaide ik er tomaten, paprika en pepers in. Water geven, plastick erover en nu lekker warmen in het zonnetje.

Ik had eigenlijk ook nog verschillende koolsoorten willen zaaien, maar ik ben door mijn voorraad wc-rolletjes en eierdozen heen. Dus daar moet ik eerst naar op zoek of een andere oplossing voor verzinnen...
Misschien lukt het ook wel om rolletjes te maken van krantenpapier o.i.d. Zoiets als dit...

Ook vond ik nog een zakje tuinkers. Daarvan zaaide ik een beetje in een leeg snoeptomatenbakje. Dat is een ideaal minikasje voor in de vensterbank! Lege druiven of champignonnenbakjes zijn daar ook heel geschikt voor.



Verder deed ik even een rondje tuin om te kijken hoe alles erbij staat.
Bij de achterdeur staan de blauwe druifjes prachtig te bloeien.





De hortensia staat al vol knoppen.



Ik ontdekte ook alweer de eerste rozenknop.
De buxus loopt ook al weer prachtig lichtgroen uit.



De pioenrozen (links) en de phloxen (rechts) komen ook alweer boven de grond. Overal in de tuin, en hier tussen de phloxen komen de tulpen tevoorschijn. Ik heb er nog geen bloemknoppen in kunnen ontdekken... Maar er is dus nog wel wat kleur op komst!




In de wolfsmelk (rechts) met zijn prachtige frisse kleuren bloeit ook al. En in deze voorjaarsbolletjes komen de eerste knoppen tevoorschijn. De bloemknop lijkt wel op een blauwe druif, maar ik dacht eigenlijk dat het wat anders was... Alleen weet ik de naam niet meer!

1 opmerking: